Jesus

Jesus är den mest fascinerande och betydelsefulla person som någonsin levat. I Petrus församling är Jesus grunden för allt vi gör. Det är honom vi går till för inspiration, vägledning och kraft i vardagen. Vi vill lära av honom, lyssna till honom och leva som han. Varför är det så?

VARFÖR?

Det finns ingen som kan jämföras med Jesus i västerländsk kultur. Vi räknar vår tid efter hans födelse. En vanlig arbetsvecka har sin rytm efter hans liv. Helgens höjdpunkt har de senaste 2000 åren varit söndagen, den dag i veckan då Jesus uppstod från de döda. De flesta helger och högtider under året hänger samman med händelser i Jesu liv.

Många av oss har namn som är hämtade direkt från Jesu lärjungar, andra namn är hämtade från kända kristna ledare genom tiderna. Många av de ord som Jesus sade används än i dag i både tal och skrift, även om vi har glömt att det är från honom de kommer.

Om man är uppmärksam blir man ofta påmind om Jesus. Man ser en kyrka, pratar om påsklovet, har ett kors som smycke och möter någon som heter Maria, Andreas eller Johannes, namn som är hämtade från Jesu vänner. Gång på gång dyker Jesus upp.

Jesus är stjärnan

VEM?

Vem var han som fick ett så enormt inflytande? Några enkla saker kan man snabbt konstatera: Han levde för tvåtusen år sedan i en kultur som sedan länge har upphört att existera. Han reste aldrig mer än tjugo mil från platsen där han föddes, och vi har ingen aning om hur han såg ut. Han gifte sig aldrig, hade inga barn, och ägde väldigt lite.

När han dog var kläderna på kroppen allt han hade. Efter döden blev han begravd i en lånad grav. Han samlade ingen armé och var konsekvent motståndare till våld. Han formade ingen politisk rörelse och motsatte sig alla erbjudanden om formell makt.

Jesus inför Pilatus

Han var förmodligen verksam under ett par år i trettioårsåldern. Delar av denna period verkar ha varit framgångsrik, men avslutningen av hans liv såg ur mänsklig synvinkel ut att vara en tragedi. Hans kritiker lyckas få honom fängslad och avrättad under förnedrande omständigheter. När han dog var de flesta av hans anhängare skingrade och desillusionerade. Men det är efter hans död som historien blir verkligt intressant.

HUR?

Några veckor efter hans avrättning trädde hans lärjungar fram och påstod att han hade uppstått från de döda och att de hade sett honom. De påstod också att han var Gud i mänsklig gestalt, och att han genom sin Ande fortfarande var verksam i deras egna liv och hos var och en som ville ta emot honom. Han är uppstånden! För de flesta människor utgör döden den självklara slutpunkten. För Jesus var det tvärt om. Det var efter hans död som hans inflytande tog fart på riktigt. Ur den mänskliga tragedin och från de desillusionerade lärjungarna växte en rörelse fram som var så mäktig att den på bara några århundraden genomsyrade och förändrade hela Romarriket.

Det enda Jesus hade under sin korta tid på jorden var sitt ord och sina handlingar, men de talar än idag med sådan kraft att massor av människor kallar sig för hans lärjungar. De söker vägledning i hans ord inför stora beslut i livet. De inspireras av hans kärleksbudskap i vardagen och de söker tröst och kraft under svårigheter i tro på att han fortfarande lever och kan hjälpa.

Upptäck vem Jesus är och vad han kan få betyda för dig. Kom på GUDSTJÄNST nu på söndag. Eller varför inte testa att gå med i en HEMGRUPP. Det är en fantastisk resa, att få vara på väg hem till fadern igen. Jesus lär oss förstå

– ur boken 100 dagar med Jesus