Vigsel

Har det blivit dags att gifta sig? Vad roligt! Grattis. Vi vill gärna fira den stora dagen med er.

Ni kan fylla i era kontaktuppgifter här, så kontaktar vi er: www.helsinginseurakunnat.fi/sv/artikkelit/brollopihelsingfors
Ni kan även kontakta kansliet, så får ni hjälp att boka kyrka och präst eller svar på frågor som ni har.

För att kunna gifta sig behöver man göra en hindersprövning. Mera info om den kan ni hitta HÄR

Vad är äktenskap?

Att ha nån att leva med är fantastiskt. Tänk att det finns en person som väljer just dig, som säger ja till just dig. Att dela livet gör det större.

Gud har tänkt att vi ska få leva livet tillsammans. Det är så vi är skapade. Ett gott parförhållande är väldigt nyttigt för oss. Både kropp och själ mår bra av kärlek. Därför är det viktigt att vi tar hand om varandra så gott vi bara kan. En kram och ett vänligt ord är en god investering.

Vigselceremoni

Enligt Bibeln är äktenskapet inte till bara för vår egen skull. Äktenskapet är ett tillfälle att tjäna en annan människa. Du får göra en annans liv bättre genom att du är där.

Stark är kärleken

Nöd och lust – kväll

Har du frågor om vigsel? Helsingfors svenska församlingar ordnar tillsammans en Nöd och lust – kväll 10.4 kl. 18-20 där du får svar på det mesta. Kaffe och tårta serveras. Mer info hittar du HÄR!

Äktenskapskursen

Till alla som planerar att gifta sig rekommenderar vi varmt Äktenskapskursen. Kursen ordnas varannat år, nästa kurs hålls 2019! Före eller efter vigseln går lika bra. Ta chansen! Det finns ingen investering som kommer att vara så viktig i ditt live som den du gör i en god relation till den du ska dela ditt liv med.

Info om Äktnekspskursen här.

Mer info här.

Investera