Jordfästning

När en anhörig dör

Det är viktigt att få ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked – döden. Det är gott att få samlas för att sörja, minnas och tacka. En jordfästning kan vara ett tillfälle att visa respekt och kärlek till en anhörig.

Bön när någon dött

Vad ska jag göra nu som anhörig?

Inför en begravning är det bra att ta emot hjälp av vänner och släktingar. Det kan kännas som att det är mycket att ställa och ordna med. En god hjälp får man från begravningsbyråerna som ofta är mycket professionella.

Begravningsportalen på nätet gör det lätt för dig att boka kapell och präst för begravning, så hör församling av sig till dig.
Här hittar du portalen: ”https://asiointi.helsinginseurakunnat.fi/burial

Det kan vara till stor hjälp att få träffa och prata med andra i samma situation.

Vad händer efter döden?

Den kristna tron påminner oss om ett fantastiskt löfte som Gud ger oss. Vårt liv slutar inte här på på jorden. Döden är början på något nytt. Jesus har öppnat en väg mellan himmel och jord. Vägen hem till Gud är öppen.

Det finns en plats där ingen smärta längre finns, där ingen sjukdom mera finns och där döden aldrig ska skilja oss åt igen. Bibeln kallar denna plats för ”himlen”. Att dö är att ta avsked – men det är också att komma hem.

”Känn ingen oro. Tro på Gud och tro på mig.” säger Jesus. ”I min Faders hus finns många rum” fortsätter han. ”Jag går bort för att bereda plats för er.” – Joh 14:2-3

Sorgegrupp

Kyrkorna i Helsingfors ordnar en sorgegrupp dit du är varmt välkommen med.
Läs mera HÄR.

Människans dagar är som gräset:
hon spirar som blomman på marken,
så sveper vinden fram, och den är borta,
platsen där den stod är tom.
Men evigt varar Herrens nåd
mot dem som fruktar honom.

– Ps 103:15-17