Välkommen till Petrus!

Petrus församling täcker hela västra och norra Helsingfors. Det är ett dynamiskt och mångsidigt område, precis som människorna som bor där. Du är varmt välkommen med i vår verksamhet, var du än bor.

Jesus exempel och undervisning är grunden för allt vi gör. Hans exempel är enastående. Han visar ett liv med frid och frihet. Vi tror att han visar det allra bästa sättet att leva, för oss och vår värld. Du kan läsa mer om honom HÄR. Kom gärna in på en kopp kaffe så berättar vi mera. Petrus är din församling!

Mission

Vi är en del av Guds plan att förändra världen, ett människoliv i taget, genom att vara lärjungar som gör lärjungar.

Ett liv nära Gud

Vi möter Gud ansikte mot ansikte, fylls av liv och förvandlas genom att höra och följa Hans röst och ord.

Ett liv i gemenskap

Vi upptäcker livet  med Jesus tillsammans och ser nätverk av levande gemenskaper växa fram.

Ett liv som gör skillnad

Vi lever modigt ut Guds verklighet genom att visa radikal godhet, ge vidare det vi fått och se liv förvandlas.

Värderingar

Tillsammans

Vi är församling tillsammans. Vi behöver varandra och alla har något värdefullt att bidra med. Vi tror på äkta relationer och väljer att älska varandra. Livet blir större när vi delar det.

Generositet

Gud är generös – allt vi har är en gåva från honom. Alla har fått tid, talanger och tillgångar. Vi vill ge vidare av det vi har för att välsigna andra. Vi väljer att leva i godhet och visa kärlek till alla.

Kreativitet

Gud skapar ständigt nytt. Han har gett oss av sin kreativitet. Vi vill upptäcka våra gåvor, växa i våra talanger och använda dessa för Guds rike. Vi hittar nya vägar, skapar kreativa lösningar och bryter ny mark inom kultur, konst och samhälle.

Glädje

Vi skrattar ofta och gärna tillsammans. Vi uppmuntrar och gläds med andra. Vi firar det goda Gud gör utan att blunda för det som gör ont i livet.

Skapa fred

Gud vill hela och upprätta. Vi är kallade att skapa fred. Vi välsignar och talar gott om andra. Vi ber för helande, helhet och upprättelse. Vi tror på Guds helande kraft i relationer, i familjer och i världen.

Petrus blev till när de tidigare församlingarna Markus och Lukas slogs samman år 2009. Församlingen har ca. 6300 medlemmar och är idag en fräsch och modern församling med mångsidig verksamhet för alla åldrar. Kanske också du hittar en gemenskap som passar just dig?

”Vi är en församling som vill följa Jesus och förvandla världen genom tro, hopp och kärlek. Kom med du också!”