Några veckors paus för att minimera smittospridning

En annorlunda månad

Guds församling tar aldrig paus. Vi fungerar under alla omständigheter. Men under de kommande veckorna tar Helsingfors församlingar en paus i delar av vår verksamhet för att fördröja spridningen av coronaviruset. Att fördröja spridningen är viktigt för att ge sjukvården så mycket tid som möjligt för att förbereda sig för epidemi och för att motverka att sjukvårdens resurser överbelastas.

Under mars månad tar församlingens olika grupper och samlingar paus. En del mindre grupper träffas, men kontrollera alltid med arrangören huruvida evenemanget du planerat besöka ordnas. Församlingen undviker även att besöka skolor och äldreboenden. Gudstjänstlivet flyttar ut på nätet men förrättningar med färre än 10 deltagare förrättas ännu. Även Kyrkhelg Syd som planerades hållas 20-23.3 är avbokad.

Gudstjänst varje söndag

Gudstjänstlivet är församlingens centrum. Även under den här perioden firar vi gudstjänst, varje söndag. Men under mars månad firar vi hemma i våra egna vardagsrum och vid våra köksbord.

Du kan enkelt delta i gudstjänsten var du än befinner dig. På din dator, en surfplatta eller på din telefon. Det enda du behöver är ett facebook konto. Om du inte skaffat ett förr, så nu är det dags!

Gudstjänsten startar på Petrus facebook sida, vanlig gudstjänsttid. Du hittar oss HÄR.

Gudstjänsttider

10.00 Traditionell gudstjänst
15.30 Puls-gudstjänst

Under våren får du låna med dig en psalmbok och en gudstjänstordning från kyrkan, du är varmt välkommen att hämta en i Munksnäs kyrka på söndag, lite före kl 10.

Du är också mycket välkommen att delta i radio-gudstjänsterna, som du kan hitta HÄR.

Kansliet stängt

Under mars månad betjänar Petrus församlings kansli per telefon och e-post. Ingen betjäning finns på plats i Petruskyrkan. Du är varmt välkommen att ta kontakt med Janne på kansliet: , 09-2340 7100.

Livet fortsätter – Dop, vigsel och begravning ordnas

Församlingen ordnar fortsättningsvis dop, vigslar och begravningar för alla som önskar. För tillfället blir det fråga om små samlingar för de allra närmaste, med upp till tio deltagare.

Begravningar kan inte vänta under denna period, utan jordfästning behöver ske inom 2-4 veckor efter dödsfallet. Det blir en liten ceremoni med de närmaste sörjande, upp till tio personer. Sen kan man ordna en större minnesstund för släkt och vänner i ett senare skede, när virusepidemin lagt sig.

Ta kontakt om du behöver prata

Kyrkans anställda finns till för dig. Ta gärna kontakt ifall du vill tala med nån. Kyrkans samtalstjänst har öppet varje kväll kl. 20-23 på numret 0400 22 11 90. Samtalsavgiften är vanlig lokal- eller mobilsamtalsavgift. Du kan också ta kontakt via chat. Mera info på www.samtalstjanst.fi.

Du kan också kontakta Petrus församlingsanställda ifall du behöver prata. Du hittar kontaktuppgifter här.

Kyrkan har en viktig uppgift att förmedla hopp, frid och tröst i alla lägen. Vårt gudstjänstliv upphör inte och vi visar fortsatt medmänsklighet och omtanke till våra medmänniskor. Samtidigt vill vi också vara hänsynsfulla och visa kärlek till medmänniskan genom att minimera riskerna för smitta. Kom ihåg att be för vårt land och för alla de som känner oro.

Gud går med dig. Alltid.