Musiklek

VAD GÖR VI I MUSIKLEKEN?

Vi börjar med att söta hunden Ludde hälsar turvis på alla barn med en sång och frågar vad barnen heter. Alla sitter i en stor ring på golvet och sjunger och klappar i händerna. Vi fortsätter med fingerlekar, ramsor och många sånger om djur. Massor med mjuka djur hoppar ut på golvet och vi tittar och känner på dem och sjunger om dem. Vi lär oss barnsånger om Jesus och dansar till roliga sånglekar och ringdanser. Ibland klär barnen ut sig i björndräkter, kanindräkter och trolldräkter. Då sjunger vi om trollmor som har lagt de elva små trollen eller Jösse hare som har en fluga i sitt öra eller björnen som får alla de tio indianerna med fjädrar på huvudet att rusa hem. Favoritsånger är absolut Ludde sången, hajarna, fyra farliga fiskar, krokodilen i bilen, tigertåget, vi bygger en båt, nu är vi här igen, fiskarna, när det stormar, jag har en ängel, rida rida ranka ramsor i famnen och förstås sångerna med rytminstrumentorkestern i slutet. SEDAN DRICKER VI SAFT OCH LEKER. Efter sångstunden bjuder vi på kaffe, te, saft, och smörgåsar med goda pålägg. Här har föräldrarna en ypperlig möjlighet att lära känna varandra och tala om allt mellan himmel och jord. Barnen får nya kompisar och lär sig att leka tillsammans. Ibland får vi uppträda i kyrkan på söndagen och visa vad vi håller på med i rytmiken. Vi ordnar julfest för hela släkten och då har vi Josef, Maria och lilla Jesusbarnet med änglar som svävar omkring i kyrkan med vackra änglavingar. Åsnan brukar vara med och förstås alla herdar och vise män. Ett vackert luciatåg finns också, med små tärnor som kan gå själva eller sitter i mammas eller pappas famn. Vi åker på vårutfärd till Högholmen för att se på alla härliga djur vi sjungit om. Sedan är det skönt att äta ute i det gröna och sjunga och leka på gräsmattan. Vårfesten i år kommer att handla om Noaks ark, en minimusikal där alla barngrupper medverkar. Då vimlar det av djur och glada sånger.

VARFÖR RYTMIK?

För att barn älskar musik och rytm. För att få sjunga, dansa och spela på rytminstrument tillsammans med mamma, pappa, mormor eller farfar men också med många andra barn som njuter av att få hoppa och gunga i takt med musiken. För att få lära sig roliga barnsånger och sånger om Jesus. För att barnen skall få nya vänner och leka med varandra Det är jättebra att träffa andra småbarnsföräldrar och sjunga tillsammans. Den sociala gemenskapen är så viktig när man annars inte träffar så många vuxna och dessutom har barn i samma ålder. Musik och rytmik i tidig ålder är betydelsefull både för barnens musikaliska och motoriska utveckling. Jag tycker det är viktigt att barnen lär känna sin församling när de är små. Välkommen! Sussi Isaksson ledare för barnverksamheten i Petrus församling