Kyrkoherde Daniel Björk avtackas i Petrusmässan 21.5

Kyrkoherden i Petrus församling Daniel Björk har meddelat att han söker en kyrkoherdetjänst i Österbotten, planen är att flytta norrut redan i sommar. Söndagen den 21.5 firar hela församlingen gemensam gudstjänst i Petruskyrkan. Kyrkoherde Daniel Björk avtackas i samband med mässan.

Porträtt av Daniel Björk

Daniel Björk kom till församlingen 2009 som församlingspastor. 2015 blev han kyrkoherde.

– Vi har haft en jättefin tid i Petrus församling och i Helsingfors. Vi har gett allt vi haft, satsat hårt och som familj varit väldigt engagerade i församlingen. Tillsammans med frivilliga, anställda och förtroendevalda har vi fått se väldigt mycket fint hända. Det har varit en god tid när mycket gott har hänt, säger Björk till Kyrkpressen.

Domkapitlet i Borgå stift förväntas fatta beslut gällande tjänsterna, däribland en eventuell tillfällig kyrkoherde för Petrus församling, i juni 2023.

Läs hela intervjun i Kyrkpressen här ↗

Petrusmässa söndag 21.5 kl. 11 i Petruskyrkan, Skogsbäcksvägen 15. Välkommen med och fira våren och gemensam terminsavslutning med en Petrusmässa i Petruskyrkan! Vi firar mässa tillsammans, den kommande våren och äter lunch i församlingssalen efter mässan. Eget program för barnen under predikan. Kyrkoherde Daniel Björk avtackas efter serveringen.