Kurser våren 2023

Petrus församling ordnar många olika kurser för människor i olika livsskeden och behov. Anmäl dig med på det som passar dig.

Retreat för unga vuxna

Välkommen till Snoan för en helg där du får stilla dig inför dig själv och Gud! Denna retreat är speciellt riktad till dig som räknar dig själv som ung vuxen (ca 20–35 år). Du är speciellt välkommen med också ifall du aldrig varit på stilla retreat förr och är nyfiken att pröva på vad det innebär att vara på en retreat i stillhet tillsammans med andra.

Petrus församling ordnar en retreat för unga vuxna den 24–26 februari 2023 på Retreatgården Snoan i Lappvik.

Retreaten kommer att följa Snoans dagsprogram för retreater, med ankomst ca kl. 17–18 på fredag 23.2 och en kvällsmåltid kl. 18.30. I programmet ingår morgonmässa, olika bönemoment, meditationer och vägledningar och naturligtvis egen tid att njuta av stillhet, vila, promenader och samtal med Gud. Retreaten är en plats där du kan få stanna upp inför dig själv och inför Gud. Du får helt enkelt tid att stanna upp från allt som brusar på och vila i tystanden. Retreaten avslutas på söndag 26.2 ca kl. 15.

Anmälan senast 6.2 till Edith Kortekangas: edith.kortekangas(a)evl.fi

Alpha-kurs

Alla funderar på livet. Varför är jag här? Vad är meningen? Vad värderar jag? Alpha är en möjlighet att samtala om meningen med livet och tron i en avslappnad atmosfär. Vi träffas 10 onsdagskvällar och funderar på olika teman. Kvällarna består av att vi äter middag tillsammans, lyssnar på ett föredrag om kvällens tema och sätter oss i mindre grupper och delar våra tankar om ämnet.

Alpha är till för alla. Inga frågor är fel och du får diskutera så mycket eller så lite du vill. Du behöver inte veta något om den kristna tron, och du är välkommen med även om du inte hör till församlingen eller kyrkan.

Onsdgar kl. 18, med start 1.3, i Petruskyrkan, Skogsbäcksvägen 15. Anmäl dig redan nu eller fråga mer per e-post: Tuomas Metsäranta

Föräldrakurs – för dig med barn 0-10 år

Kom med på fem viktiga kvällar om föräldraskap med mat, videoföredrag och goda samtal. Under kursen får vi höra föredrag av både experter och vanliga föräldrar. Teman är bl.a. att bygga en stadig grund, kärlek i handling och att sätta gränser. Kursen är gratis!

Vi ses i Petruskyrkan varannan tisdag med start 28.3 kl 17-19. Mat serveras från 16.30. Vi ordnar åldersanpassad barnpassning så kom med hela familjen! Mer info och anmälan: .

Tonårsföräldrakursen – för dig med barn 11-18 år

Onsdagar kl 18-20 med start 29.3. Vi börjar med middag kl 18.

En kurs med teman särskilt riktade till föräldrar med tonåringar och blivande tonåringar. Även bonusföräldrar, ensamstående och blivande tonårsföräldrar är varmt välkomna.

Investera i det viktigaste du har!