Jul och adventstid 2021 i Petrus församling

Glad advent!

Vi går in i adventstiden och väntar på julen som ligger framför. Adventstiden är en tid av väntan. Också i år stannar vår nation upp för att fira att Jesus föddes till vår värld. Vi som församling vill fira att vår frälsare och Gud föds till oss. I den sårbaraste möjliga skepnad – som ett nyfött barn!

Han var en härskare, en kung, en frälsare.
Men han var inte alls sådan som hans samtid trodde att han skulle vara. Han var ödmjuk och mild, i motsats till de värdsliga ledarna som inte sällan tjänade mestadels sina egna syften.

Vi hoppas du får känna frid, hopp, mildhet och glädje under den här adventstiden!  Välkommen med och fira advent och stiga in i julstämning.

”I samma trakt låg några herdar ute och vaktade sin hjord om natten.
Då stod Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem,
och de greps av stor förfäran. Men ängeln sade till dem:
”Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket.
I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren.
Och detta är tecknet för er:
ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba.”
Och plötsligt var där tillsammans med ängeln en stor himmelsk här
som prisade Gud:
””Ära i höjden åt Gud
och på jorden fred åt dem han har utvalt.””
Luk 2:8-14

Julens program

Julböner på julafton 24.12

Välkommen på en stämningsfull julbön och starta igång julfirandet. Vi gör allt för att det ska vara tryggt att delta i julbönen, så kyrkan är fylld till 1/3 av den normala kapaciteten. Utrymmena är stora så du är varmt välkommen med! Vi uppmuntrar till god handhygien och användning av munskydd.

Kl. 14.30, Kårböle kyrka (160 personer)

Kl. 15.00, Malms kyrka (100 personer)

Kl. 16.00, Petruskyrkan (100 personer) Julbönen streamas även via Petrus facebook

Kl. 16.00, Sockenbacka kyrka (90 personer)

Kl. 23.30, Åggelby gamla kyrka

Julböner utomhus

Välkommen med på en julandakt och sång ute på gården utanför kyrkan. Vi flyttar julstämningen ut så att alla som vill delta har möjlighet till det.

Kl. 14.30, Södra Haga kyrka

Kl. 16.30, Munksnäs kyrka

Streamad julbön

Vill du delta i julbön hemifrån? Julstämningen och julens budskap är inte bunden till en plats.

Välkommen att delta i julbönen från Petruskyrkan 24.12 kl. 16 även online via Petrus facebook. Du hittar sändningen här https://fb.me/e/2NUFiopVx

Juldagen 25.12 kl. 7

Julotta i Munksnäs kyrka kl. 7

Julannandag 26.12 kl. 12

Gudstjänst i Åggelby gamla kyrka kl. 12

Nyårsdagen 1.1.2022 kl. 12

Gudstjänst i Petruskyrkan kl. 12

Trettondag 6.1.2022 kl. 10

Missionshögmässa i Åggelby gamla kyrka.

Petrus församling är med och stöder Gunilla och Magnus Riskas arbete i Etiopen. Gunilla och Magnus kommer berättar det senaste från sitt arbete som Missionsföreningen Såningsmannens missionärer i Etiopien, på Missionshögmässan i Åggelby gamla kyrka på trettondagen 6.1 kl. 10. Välkommen med!
predikant: Gunilla Riskaliturg: Ronny Thylinkantor: Mathias Sandell
Kyrkkaffe till förmån för Såningsmannens arbete i Etiopien.

Fira julafton tillsammans

Är du ensam på julafton eller vill annars bara ha program på julafton? Du är varmt välkommen hem till kyrkoherde Daniel Björk med familj för att fira julafton.

”Det brukar vara en ganska speciell atmosfär då det är julafton och ingen som är där känner alla som kommer” hälsar Rebecka Björk.

Ifall du inte har planer för julafton kan du kontakta Rebecka Björk för att anmäla dig, rebecka.bjork(a)evl.fi

Adventstiden

Första advent 28.11

Kom med och sjung hosianna och börja adventstiden tillsammans!

Först advents högmässa i Munksnäs kyrka kl. 10: Söndgasskola för barn i samband med gudstjänsten, servering efteråt.

Först advents högmässa i Åggelby gamla kyrka kl. 12

Puls-gudstänt och adventsfest: kl. 15.30 i Petruskyrkan. Puls är en gudstjänstgemenskap för alla åldrar. Välkommen med vare sig du varit med tidigare eller kommer för första gången! Vi firar det gångna året och adventstiden som börjar. Barnkyrka och CoolKids för barn ordnas samtidigt.

Petrusmässa för hela församlingen – Andra advent 5.12

Petrusmässa i Petruskyrkan 5.12 kl. 15.30: Petrusmässan är hela familjens gemensamma gudstjänst. Biskop Bo-Göran Åstrands besök har tyvärr inhiberats men Petrusmässan firar vi ändå i Petruskyrkan som planerat med julgröt efter gudstjänsten! Petrus vokalensamble och Petrus lovsång medverkar. Visitationsstämma. Välkommen!

I och med de nya restriktionerna kan vi fylla hälften av Petruskyrkans normala kapacitet. Det finns begränsat med platser, så för att göra det säkert för alla att delta kan du förhandsanmäla dig via detta formulär. De 130 första personer kan delta i gudstjänsten. Välkommen!

Självsändighetsdagens gudstjänst 6.12

Må 6.12 kl. 14 i Petruskyrkan: Vi firar självständighet och ber för vårt land. Servering efteråt.

Uppvaktning vid hjältegravarna på gravgården:

kl. 11 Uppvaktning vid hjältegravarna i Södra Haga

kl. 12 Uppvaktning vid hjältegravarna i Sockenbacka

kl. 13 Uppvaktning vid hjältegravarna i Munksnäs

Julmusik

Välkommen med och sjunga de vackraste julsånger och ta del av julstämning!

27.11 kl. 17 i Åggelby gamla kyrka: Vi går in i advent och närmar oss julen. Kom med och sjung julsångerna för första gången det här året! Henrik Wikström, piano Teresa Wikström, sång Mathias Sandell, orgel och piano Ronny Thylin, konferencier Kollekt till förmån för Finska Missionssällskapets julinsamling Glögg och pepparkakor I samarbete med Svensk förening i Åggelby

12.12 kl. 15.30 i Petruskyrkan: En avslappnad eftermiddag med de vackraste julsångerna i samband med Puls-gudstjänstänsten. Välkommen med hela familjen!

Jul för barn

Daghemmens julkyrka

Välkommen på en mysig julkyrka speciellt gjord för barn i daghemsåldern. Du är välkommen också om du är hemma med dina egna barn!

7.12 kl. 9.15 Malms kyrka,

8.12 kl. 9.30 Södra Haga kyrka,

9.12 kl. 9.30 Petruskyrkan,

17.12 kl. 9.30 Munksnäs kyrka.