Helsingfors-hjälpen – hjälp för de äldre

Visa godhet mot andra. Vad är det som händer i oss om vi då ger plats åt Gud? När vi låter honom forma oss? En sak är att vi börjar lyfta blicken från oss själva, för att se våra medmänniskor. När Guds Ande fyller oss, manar den oss också till handling. Annars har vi missat något viktigt. Den bästa fastan – den som Gud vill ha – är att vi visar kärlek och godhet mot varandra.

Ett konkret sätt hur församlingen hjälper till är projektet Helsingfors-hjälpen, där församlingarna tillsammans med Helsigforsstad aktivt söker upp alla på vårt område som är över 80 år och behöver hjälp. Ringa upp dem, kartlägga behov, dela ut hjälp och matkassar till dem som behöver. dén men Helsingfors-hjälpen är att kartlägga de äldsta Helsingforsarnas behov, samt ge dem en möjlighet att berätta om sin vardag och erbjuda möjligheten till psykiskt och andligt stöd mitt i coronaepidemin.Efter kartläggningen behövs möjligtvis även frivilliga. Kanske du är en av dem som vill vara med?

Helsingfors-hjälpen öppnar

Måndagen den 30 mars kl. 9.00 öppnar telefonlinjen till Helsingfors-hjälpen. Hit kan alla stadsbor som fyllt 70 år själva ta kontakt för samtalsstöd och hjälp med vardagliga ärenden under undantagstillståndet, som ser ut att bli långvarigt.

Numret till Helsingfors-hjälpen är 09 310 10020. Telefonen är öppen vardagar kl. 9–16.

”Aldrig tidigare har vi väl fått till stånd något så här stort i Helsingfors på så kort tid. Det är en enorm insats av såväl stadens och församlingarnas anställda, som av den fortfarande växande massan organisationer och frivilliga”, säger Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori.

Det är särskilt viktigt att få de vardagliga rutinerna, som butiksuppköp och apoteksäreden, att fungera även för de stadsbor som på grund av sin ålder uppmanats att stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset.

I butiksärenden samarbetar Helsingfors-hjälpen med HOK-Elanto som den här veckan öppnat en ny beställningstjänst för äldre personer, som en del av Helsingfors-hjälpen. Via telefon är det möjligt att beställa produkter för en vecka i taget och få matkassarna hemburna av stadens och församlingarna anställda eller frivilliga.

Utöver telefontjänsten har det grundats 18 koordineringsstationer på olika håll i stan för att koordinera arbetet kring beställningar, inköp och leverans av matkassar. ”De regionala stationerna fungerar i församlingarnas utrymmen och här koordineras butiksärenden och transporterna tryggt till de äldre helsingforsarnas hemadresser. Till koordineringsstationerna behöver och ska ingen som är i behov av hjälp själv ta sig, hjälp får man genom att ringa upp”, säger Juha Rintamäki, direktör för Helsingfors kyrkliga samfällighet.

Praktisk info om Helsingfors-hjälpen

– Du känner igen ett samtal från Helsingfors-hjälpen på numret: 09 310 10020.
– Helsingfors-hjälpen frågar aldrig om dina bankkoder eller andra personuppgifter. Under samtalet frågas det ifall du behöver hjälp med praktiska saker.
– Den som ringer upp dig berättar hur du känner igen Helsingfors-hjälpens volontärer när de kommer med varor till din dörr.
– Helsingfors-hjälpens volontärer kommer aldrig in i din bostad.
– De uppgifter som du ger i samband med telefonsamtalet till Helsingfors-hjälpen sparas i Helsingfors stads kundregister. Registret används endast för förmedling av hjälp under coronasituationen. Registret raderas när coronasituationen är över.

Helsingfors-hjälpen är ett sällsynt samarbete för personalen mellan Helsingfors stad och Helsingfors kyrkliga samfällighet, samt för organisationer och frivilliga. Hundratals människor som förenas av en sak kommer att arbeta inom Helsingfors-hjälpen, nämligen viljan att hjälpa.

Tilläggsinformation:

Juha Rintamäki, tfn 050 593 1944
Direktör för den kyrkliga samfälligheten i Helsingfors

Liisa Kivelä, tfn 0400 308 484
kommunikationschef, Helsingfors stad

Tiina Hörkkö, tfn 050 302 6404
Chef för Helsingfors-hjälpen, Helsingfors stad

Jussi Kaisjoki, tfn 040 519 6632
Kommunikation, kultur och fritid, Helsingfors stad

Soili Partanen, tfn 040 629 0521
projektchef, social och hälsovård, Helsingfors stad

Behöver du prata?

Prästerna och diakoniarbetarna i Helsingfors församlingar är anträffbara på telefonnumren nedan varje dag mellan kl 9–21. Tveka inte att ta kontakt!

Petrus församling: 09 2340 7114