Café Torpet stänger i december

– Vi är glada och stolta över att vi kunnat driva Café Torpet i flera år och över det fina jobb som caféansvariga Anu Kuokkanen gjort. Tyvärr blev det till slut för dyrt, säger kyrkoherde Daniel Björk.

Nedläggningsbeslutet har väckt många ledsna reaktioner eftersom caféet har varit väldigt omtyckt bland barnfamiljer. Det har omnämnts som ett av Helsingfors bästa caféer för familjer med barn.

– Det har varit en glädje att få betjäna Haga och de som bor där med ett omtyckt och högklassigt café. Nu är det dags för Petrus församling att tacka för sig. Vi tackar alla kunder och alla som stött caféet under åren, säger Björk.

Han hoppas att Torpet kan få en fortsättning på något sätt ifall det hittas andra som vill ta sig an caféet.

Aktiva Hagabor söker nu alternativa lösningar för finansieringen av verksamheten. I facebook-gruppen ”Pelastetaan Café Torpet – Rädda Café Torpet” bollar man som bäst idéer för att rädda caféet. Den 12.11 hölls ett möte där man beslöt grunda en förening.
– Ifall det hittas finansiering också från andra håll är det möjligt att även Petrus församling kunde stå kvar som en delägare i caféet, säger Daniel Björk.

Mer om detta finns på:
Café Torpet i Haga stänger i december
Haagassa aiotaan lopettaa suosittu kirkon kahvila – Café Torpetin puolustajat perustavat yhdistyksen
”Todella suuri menetys Haagalle” – kirkon kahvilan lopettaminen herätti vastarintaliikkeen somessa