Björkebo sommarhem

Björkebo sommarhem är Petrus församlings egen lägergård i Nummela. Björkebo var gamla Markus församlings lägergård från 1960-talet fram till församlingssammanslagningen 2009. Under årens lopp har det ordnats otaliga barnläger, skriftskolläger och olika slags sommarsamlingar på Björkebo. Idag betjänar Björkebo mindre läger och hemgrupper i Petrus församling.

Björkebo kan också bokas av andra församlingar och föreningar och av församlingens medlemmar som privatpersoner till en kostnad av 10€/person/dygn.

Bokning via församlingens kansli, petrus.fors(a)evl.fi eller 09-2340 7100.

Hurrinpolku 20
03100 Nummela

Bekvämligheter

• Antal bäddplatser: 30-35
  • Rinnande vatten ur egen brunn i karaktärsbyggnaden – inte i Lidebo
  • Elvärme
  • Ett mysigt litet kapell
  • Skild bastubyggnad
  • Utedass
  • Fullt utrustat kök i karaktärsbyggnaden – köket renoverat för drygt 10 år sedan
  • Björkebo är omgivet av skog och åkrar och har ingen egen strand. Det finns badstränder på närmare håll, men barnvänliga Myllylammen uimaranta (Myllylammenpolku 14) ligger på ca 10 km avstånd mot Lojo. Vid simstranden finns också en grill med uteservering. Ett smultronställe en vacker sommardag!

Björkebo lägergård förvaltas av Björkebo sommarhem rf. Underhållet sköts främst med frivilliga krafter. Tag kontakt om du vill bli medlem i föreningen och vara med och hålla Björkebo i sådant skick att det kan betjäna både mindre grupper och enkilda. Den frivilliga medlemsavgiften är 10€/år.

Mera information: Ronny Thylin 050-3803 548 eller .

Huvudbyggnaden

Björkebo var urpsungligen en del av Hurrin tila som ännu idag omger lägergården. Karaktärsbyggnaden på Björkebo är byggd i slutet av 1800-talet. I nedre våningen finns ett modernt kök med kapacitet att betjäna grupper upp till 40 personer. I nedre våningen finns också en större sal som kan användas som matsal och samlingsrum, ett större sovrum med 10 bäddplatser och ett mindre med 4 bäddplatser.

På övre våningen finns 4 mindre rum med 1-2 bäddplatser per rum och ett samlingsrum. Övre våningen kan också bokas som en enhet med fri tillgång till köket på första våningen.

Karaktärsbyggnaden

Logementet Lidebo

Logementet Lidebo kan bokas skilt för sig. Lidebo har 8 bäddplatser, ett samlingsrum med soffa, matbord, mikrougn, kokplatta, kaffekokare och vattenkokare och fri tillgång till köket i karaktärsbyggnaden. Antalet bäddplatser i Lidebo kan enkelt utökas till 14 sängar.