Välkommen, Tuomas!

Fredrik Kass har varit församlingspastor i Petrus församling sedan juni 2009. Från och med 6.11.2017  kommer Fredrik att börja i en ny tjänst som sakkunnig inom ungdomsarbete på Kyrkans Central för det Svenska arbetet Vi är glada för Fredriks och hans familjs skull för detta nya skede i deras liv. Vi gratulerar honom till utnämningen och är stolta över att en av ”våra” hamnar på denna viktiga post. Samtidigt kommer Fredrik att blir saknad här i Petrus. Han är känd för många som en klok teolog, en duktig präst och en god vän. Han lämnar många goda minnen efter sig.

Hej Fredrik! Vad kommer du att göra nu?
Jag kommer att jobba med ungdomsarbete och speciellt utvecklingen av det. Min uppgift blir att hålla kontakt med ungdomsledare i de svenska församlingarna. Men också att hålla koll vad som händer i ungdomsarbete och ungdomskulturen i Finland men också globalt. Jag har sysslat mycket med ungdomsarbete i Petrus och det blir spännande att nu få jobba på ett större område.
Vad kommer du att minnas från din tid i Petrus?
Oj, det finns så oerhört många minnen. Förstås så kommer jag att minnas alla kolleger. Vi träffas ju nästan varje dag. Vi stöts och blöts och skrattar tillsammans så förstås kommer jag att sakna arbetsgemenskapen. Tack till er alla!

Och sen kommer jag att sakna alla möjligheter och tillfällen man får som präst att prata med människor om vem Gud är och vad han har gjort för oss. Men möjligheterna att prata om Gud finns ju kvar för mig fortfarande 🙂

Det blir intressant och roligt att få vara med i församlingen nu som icke-anställd. Församlingsgemenskapen är jätteviktig för mig och min familj.
Fredriks anställning på KCSA börjar med en sex månaders prövotid. På sitt möte 28.9 bestämde församlingsrådet i Petrus att kalla jur.dr och teol.mag. Tuomas Metsäranta som församlingspastor i Petrus för denna tid, fram till 7.5.2018.

Tuomas Metsäranta blev prästvigd i Borgå domkyrka i söndags (8.10) och förordnades som församlingspastor till Petrus församling. Vi önskar Tuomas varmt välkommen hit till Petrus och ser fram emot att lära känna honom!

Tuomas, hur kommer det sig att en doktor i juridik plötsligt är ny församlingspastor i Petrus församling?
Bra fråga. Redan då jag doktorerade i juridik upplevde jag ett kall att bli präst. Jag sökte in till teologiska fakulteten och kom in direkt. Jag avlade magistersexamen och redan under teologistudierna hörde jag mycket gott om Petrus församling. Då jag hörde att Petrus söker en ny präst sökte jag direkt. Jag förordades av församlingsrådet och prästvigdes en dag före jag trädde i tjänst.
Vad förväntar du dig av din tid i Petrus?
Jag ser fram emot att få träffa nya människor och se vad Gud vill göra i den här församlingen och genom den. Församlingens verksamhet är något vi gör tillsammans. Därför hoppas jag att vi alla, du och jag, hittar vår egen plats i församlingen.
Hur kan man få tag i dig, Tuomas?
Det är bara att frimodigt ta kontakt! Jag ser fram emot att lära känna många nya människor.

Fest efter gudstjänsten

Efter högtidlig prätvigning i Borgå domkyrka hälsades Tuomas också välkommen med tårta efter Puls-gudstjänsten i söndags. En trevlig tillställning med tårta, glada människor och en förväntansfull Tuomas.