Årets julkalender

Huvudstadsregionens församlingar önskar medlemmarna glad advent med en egen julkalender

Poststrejken fördröjer utdelningen. Det är redan fjärde gången som församlingarna i Helsingfors, Vanda, Esbo och Grankulla samarbetar kring en julkalender. Texterna och bilderna i luckorna uppmanar oss att söka julens stjärna.

Kalendern är illustrerad av Maria Sann. Hon lägger fokus på de tre vise männen, julstjärnan och kyrkskeppet.

– Det fanns en beställning på vissa kristna element men också vardagliga ting, sådant som påminner om det dagliga livet. För många av oss syns de kristna symbolerna i form av dekorationer i hemmet, så också på julkalendern, säger Sann.

Kalendern är upplagd så att den ska glädja både barn och vuxna. Utöver det öppnar sig en extra dimension i sociala medier.

– Papperskalendern med sina texter och bilder är en helhet, men det kommer också dagligen en fortsättning på sociala medier. Kanske får bilden en ny dimension eller texten en mångsidigare tolkning genom den extra krydda luckorna i sociala medier bjuder på, säger Sann.

De svenska texterna är skrivna av redaktören och författaren Sofia Torvalds och de finska av poeten Elina Salminen. De engelska texterna är skrivna av pastor Hans Krause.

Hämta din egen kalender – På grund av poststrejken delas kalendrarna delvis ut för hand.

De svenska kalendrarna delas i första hand ut i samband med adventsnumret av Kyrkpressen.

Den finska versionen postas av trycktekniska skäl till helsingforsarna. Varje hushåll där det bor minst en medlem i den evangelisk-lutherska kyrkan får en kalender. I Esbo och Vanda delas de finska kalendrarna uteslutande ut i samband med olika evenemang.

På grund av poststrejken kan de kalendrar som skickas per post försenas, därför är det också möjligt att hämta en kalender själv från församlingskanslierna i Helsingfors, Esbo och Vanda, och i samband med olika evenemang.

Du kan hämta en egen kalender från och med den 21.11 framåt (så långt som lagren räcker):

– från församlingskansliet. Petruskyrkan, Skogsbäcksvägen 15.

– från söndagsgudstjänsten på första advent kl. 15:30 Petrusmässa med lillajulsfest och julgröt efteråt i Petruskyrkan. Eget barnprogram under mässan. Skogsbäcksvägen 15.

Tilläggsinformation
Gällande kalenderprojektet: Meri-Anna Hintsala, kommunikationschef i Vanda församlingar 044-422 0339.
Gällande utdelningen av svenska kalendrar: Nina Österholm, informatör i Helsingfors församlingar 050-337 6319