Församlingsvalet 2014

Vill du vara med och bestämma i Petrus församling genom att sitta med i församlingsrådet eller i gemensamma kyrkofullmäktige? Den 9.11.2014 väljs 12 kandidater till församlingsrådet och 2 till gemensamma kyrkofullmäktige.

Du kan ställa upp som kandidat om du är konfirmerad, är medlem i kyrkan, och:
  • fyller 18 år senast 9.11.2014
  • är församlingsmedlem senast 15.9.2014
  • ger ditt skriftliga samtycke att ställa upp som kandidat.
Inför valet sammanställs kandidatlistor med många kandidater. Kandidatlistan görs upp av en valmansförening, där minst tio röstberättigade församlingsmedlemmar ingår.

Jag vill ställa upp

Så här kan du bli kandidat i församlingsvalet: 1. Ställ upp på en kandidatlista i din församling. Hör dig för om kandidatlistorna och kontaktpersonerna på Petrus pastorskansli (tel. 09-2340 7100 öppet vardagar kl. 9-13), eller med de nuvarande förtroendevalda och leta efter en lista som passar dig. 2. Grunda en egen valmansförening med minst 10 personer. Om du vill grunda en valmansförening behövs minst 10 röstberättigade församlingsmedlemmar. Församlingens pastorskansli (tel. 09-2340 7100) kan ge dig de anvisningar och dokument som behövs. Du kan också printa ut och fylla i blanketterna. Du hittar dem längst ner på den här sidan.
  • De dokument som behövs för grundande av en valmansförening kan skrivas ut här (längst ner på sidan) eller hämtas från pastorskansliet (Vespervägen 12 A).
  • Antalet kandidater som kan ställas upp på en lista bestäms i relation till antalet platser i församlingens förtroendeorgan. Information om antalet ges på pastorskansliet.
  • Någon bland dem som undertecknat stiftelseurkunden utses till ombudsman för föreningen och någon annan till ersättare för ombudsmannen. Dessa personer får inte vara kandidater eller medlemmar av församlingens valnämnd. Valmansföreningens övriga grundare och undertecknare får själva vara kandidater på valmansföreningens lista.
  • Valmansföreningen bestämmer teman och mål och ger listan ett namn. Syftet med namnet är att berätta för väljarna vem som står bakom listan och vilka mål de har.
  • En kandidat kan finnas på endast en valmansförenings kandidatlista.
  • Stiftelseurkunden, ombudsmannens försäkran, och undertecknade skriftliga samtycken av alla kandidater lämnas till pastorskansliet senast 15.9.2014 klockan 16.00. Adressen är: Vespervägen 12 A, 00320 Helsingfors.
3. Du kan också anmäla ditt intresse för att ställa upp som kandidat genom att fylla i denna kontaktförfrågan

Höstens viktiga datum

15.9 Kandidatuppställningen avslutas. Kandidaten ska senast då vara registrerad medlem i kyrkan. Listans ombud ska senast då lämna in de officiella blanketterna till pastorskansliet. 9.11 Kandidaten ska fylla 18 år senast på valdagen. Du får rösta om du fyllt 16 år senast den här dagen. veckorna 39-41 Möjlighet att fylla i kandidattestet. 13.10 Kandidattestet öppnar för allmänheten och är öppet till valdagen. 27–31.10 Förhandsröstning ordnas 27-31.10.2014. Du kan rösta på vilket förhandsröstningsställe som helst i landet. 9.11 Den egentliga valdagen. Då kan du rösta endast i din egen församling. 2015–2018 är mandatperioden för dem som väljs till förtroendeledamöter

Officiella blanketter